Skrivlusten
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Diskussionsforum om stort som smått
 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Har jag fel?

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
sunflower

sunflower


Antal inlägg : 70
Poäng : 92
Registreringsdatum : 19-04-01

Har jag fel? Empty
InläggRubrik: Har jag fel?   Har jag fel? Emptysön 19 jan 2020, 14:38

Hejsan på er doglovers!
På ett annat forum fick jag på nöten för att jag tycker att man aldrig ska binda hundar utanför butik mm, samt lämna hundar ensamma i bilar.
Men det fanns folk som band dom utanför puben, affärer samt lämnade dom i bilen i timmar? Är det inte att värdelösförklara en hund?
Om man ger 20-25000kr för tex en servicehund skulle man aldrig lämna den utanför en butik eller i en bil då solen flyttar sig på himlen och en hund kan frysa i en bil också.
Gör man så med sina barn också kanske?
Nej jag blir så besviken på många som säger sig älska hundar men låter den vara en sak och inte ett väsen. Usch jag har kämpat hela livet för djurens värde. men det känns inte som vi kommer någonstans.
Vad jag sprungit i motvind, hoppas vinden vänder snart, innan jag dör så jag får se djurens värde höjas och empatin växa för deras utsatthet...Mvh/Sunflower flower
Till överst på sidan Gå ner
Admin
Admin
Admin


Antal inlägg : 2540
Poäng : 6938
Registreringsdatum : 12-12-14

Har jag fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Har jag fel?   Har jag fel? Emptymån 17 feb 2020, 19:14

Jag håller med dig till 100%, och jag har också fått på nöten för att jag sagt till hundägare att inte binda sina hundar ensamma utanför affärer eller på andra ställen utan uppsyn. Heller aldrig att lämna dem ensamma i varma eller kalla bilar. Hunden måste ju faktiskt inte hänga med överallt. Ibland mår den bäst av att stanna hemma i hemmets lugna vrå. En hund har inget ut av att sitta ensam i bilen och vänta på att husse eller matte ska ha shoppat färdigt etc. Ej heller av att sitta bunden utanför en affär. Så mycket som kan hända med den. Inte bara det faktum att den kan bli stulen. Man har läst om hundar som blivit misshandlade, attackerade av andra hundar, fått saker kastade på sig etc etc. Folk tänker att "det händer aldrig mig" men en dag kommer i värsta fall den där dagen då det händer just dessa saker även med dessa människor
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skrivlusten.net
Andreas

Andreas


Antal inlägg : 2623
Poäng : 5884
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 56
Ort : Skåne Län

Har jag fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Har jag fel?   Har jag fel? Emptylör 22 feb 2020, 23:04

Nej  tvärtom. Det är sunt att reagera mot att hundar binds upp utanför affärer och liknande och lämnas ensamma som ett lovligt byte för hundtjuvar, djurplågare etc etc. Och det är inte bara det att hunden riskerar att bli stulen eller misshandlad ensam utanför affären. Hunden kan även reagera negativt mot småbarn som kanske går fram och bara vill klappa vovven. Även om hunden är barnkär för övrigt så kanske just detta barnet t.e.x. gör en rörelse som hunden inte är van vid.

Ett fyllo eller en narkoman kan riskera att komma förbi och vingla fram och hojta och svänga med armarna, kanske slå eller sparka emot den etc. Hunden som är fastbunden kan inte fly. Den blir osäker och försvarar sig. Vems fel är det då? Nej det är inte barnets fel, inte fyllots, inte pundarens fel. Det är hundägarens fel och hundägaren har det yttersta ansvaret enligt lagen om tillsyn av hund och katt.

Och det där att "det andra men aldrig mig.." Säg aldrig aldrig
Till överst på sidan Gå ner
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
sunflower

sunflower


Antal inlägg : 70
Poäng : 92
Registreringsdatum : 19-04-01

Har jag fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Har jag fel?   Har jag fel? Emptysön 23 feb 2020, 06:10

Ja precis så tänkte jag också i den debatten!
Jag har dessutom sett sådana episoder som du beskriver. Men du vet människor som förr har rätt än gör rätt, de slutar aldrig. En band sin hund utanför krogen då hon åt där. Vad hinner man se då?
De ser inte hunden som en familjemedlem utan en tingest. En del tror de har rastat hunden då den går med till butiken.Så stå där bunden, då är hunden rastad. Vi behövs vi som har hundens bästa för våra ögon. Vi räds sällan för att säga ifrån, kosta vad det kosta vill! Allt gott önskar jag dig...Mvh/Sunflower. flower
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Har jag fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Har jag fel?   Har jag fel? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Har jag fel?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skrivlusten :: Hundar-
Hoppa till: