Skrivlusten
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Diskussionsforum om stort som smått
 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Top 10 Molossian Dog Breeds

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Kiwi

Kiwi


Antal inlägg : 9
Poäng : 15
Registreringsdatum : 18-08-01

Top 10 Molossian Dog Breeds Empty
InläggRubrik: Top 10 Molossian Dog Breeds   Top 10 Molossian Dog Breeds Emptyfre 05 apr 2019, 17:37

Älskar stora lurviga hundar I love you I love you I love you

Vilken favvoras/er har Du och varför är just dom raserna/rasen favorit/er? Smile

Till överst på sidan Gå ner
sunflower

sunflower


Antal inlägg : 70
Poäng : 92
Registreringsdatum : 19-04-01

Top 10 Molossian Dog Breeds Empty
InläggRubrik: Sv: Top 10 Molossian Dog Breeds   Top 10 Molossian Dog Breeds Emptylör 06 apr 2019, 10:36

Av dessa 10 raser har jag bara erfarenhet av Rotweilern . Jag var dagmatte åt en tung hanhund. I möte har jag tyckt att New Newfoundland känns som en lugn och trevlig ras. Collie har jag haft flera och de var både större och mer pälsade förr. En vaken hund som har vaktinstinkt och är en bra brukshund. De förstördes i samband med Lassiefilmerna då alla skulle ha en Collie och man avlade på bla. karpnosiga och mentalt sköra hundar. Jag älskar Labbar bla. Men en så stor hund som dessa skulle jag inte orka idag. Mvh/Sunflower.
Till överst på sidan Gå ner
Andreas

Andreas


Antal inlägg : 2623
Poäng : 5884
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 56
Ort : Skåne Län

Top 10 Molossian Dog Breeds Empty
InläggRubrik: Sv: Top 10 Molossian Dog Breeds   Top 10 Molossian Dog Breeds Emptylör 06 apr 2019, 22:30

Visst är de vackra, riktiga nallebjörnar. Gillar dock inte kuperade öron på vissa av raserna. Ej heller alla dessa hudveck som den napolitanska mastiffen har. Där tycker jag att aveln överdrivits åt fel håll. Hundar med många och djupa hudveck får lätt eksem och andra hudproblem och det är inte okej.
Till överst på sidan Gå ner
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
sunflower

sunflower


Antal inlägg : 70
Poäng : 92
Registreringsdatum : 19-04-01

Top 10 Molossian Dog Breeds Empty
InläggRubrik: Sv: Top 10 Molossian Dog Breeds   Top 10 Molossian Dog Breeds Emptysön 07 apr 2019, 07:23

Nej bort med kuperade öron och svansar!
Hudveck och tillplattade nosar. Hundar ska ha rätt att andas normalt, vifta på svansen och vara glada.
Blir inte även stora hundar något år äldre nu för tiden? Lucky var en stor hund, blev 13 år. Ella är nu 13 år. Ella är en stor Labbe . Mina andra hundar blev 10-11 år som mest.
men jag föredrar större hundar, men nu har jag åldern emot mig tyvärr. Börja med en valp är otänkbart hur sugen man än är. Hundar har varit så stor del av mitt liv, det kommer kännas så konstigt att vara utan hund. Önskar er en skön Söndag! Mvh/ Sunflower.
Till överst på sidan Gå ner
gunnar_48




Antal inlägg : 33
Poäng : 49
Registreringsdatum : 19-03-29

Top 10 Molossian Dog Breeds Empty
InläggRubrik: Sv: Top 10 Molossian Dog Breeds   Top 10 Molossian Dog Breeds Emptysön 07 apr 2019, 09:54

Min favorit bland lurviga hundar är Berner Sennen den är godmodig och vaken. Men jag gillar de flesta om de bara inte är för små.. terrier är envetna men ändå roliga. när jag växte upp hade vi alltid Boxer det är en lekfull och rolig ras men jag är inte beredd att fästa mig vid fler djur nu det gör så ont när de försvinner. De senaste djuret var min katt Oscar som jag hade många år, vi var ett bra par och hade en kommunikation som vi båda förstod. Tyvärr blev han påkörd och det gjorde ont ska jag säga, mycket ont jag hörde honom och kände hans närvaro långt efter att han var borta. Han gick inte att ersätta så därför är jag utan djur.
Till överst på sidan Gå ner
Admin
Admin
Admin


Antal inlägg : 2540
Poäng : 6938
Registreringsdatum : 12-12-14

Top 10 Molossian Dog Breeds Empty
InläggRubrik: Sv: Top 10 Molossian Dog Breeds   Top 10 Molossian Dog Breeds Emptymån 08 apr 2019, 02:18

Har haft Pyrenéerhund och New Foundland. Pyrren envis och självständig till det yttersta, vaktade mig och bostaden gärna. Hyfsad musjägare var hon också, då vi bodde i gammalt hus där mössen tog sig in på höstarna. Hon gjorde i alla fall så gott hon kunde med att döda dem. Att hon sen inte hade den smartaste tekniken och inte var tillräckligt snabb alltid, gjorde inte mig nåt, hon försökte ju så gott hon kunde! Very Happy

Njuffen älskade allt och alla, särskilt små barn. Klassens clown, kelgris och nallebjörn i ett. Tyvärr fick han fästingsjukdomarna anaplasma och borrelia som ledde fram till att han fick kronisk värk, och fick tyvärr gå över Regnbågsbron i förtid.

Gillar inte heller kuperat, massa öveflödig hud, intryckta nosar, räkryggade hundar - tänker främst på schäfer etc. Det är bara en i mitt tycke, sjuk avel.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skrivlusten.net
Kiwi

Kiwi


Antal inlägg : 9
Poäng : 15
Registreringsdatum : 18-08-01

Top 10 Molossian Dog Breeds Empty
InläggRubrik: Sv: Top 10 Molossian Dog Breeds   Top 10 Molossian Dog Breeds Emptytor 11 apr 2019, 15:37

Tack för respons på inlägget! 

Jag tycker heller inte om när dom kuperar hundar. Hundar skall vara som dom föds, naturella. Jag tror inte på det där att okuperade hundar till ex slår sönder sina svansar. Varför skulle det hända med just f.d. kuperingsraser när det inte händer icke kuperingsraser tänker jag? Är det nån som har erfarenhet av det? 

Jag har erfarenhet av nuffe, berner sennen, engelsk mastiff och rottweiler av dom 10 raserna. Jag lutar åt att köpa en pyreneerhund, men jag kan inte så mycket om dom. Nån som har erfarenhet av rasen och vill berätta lite om dom? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Top 10 Molossian Dog Breeds Empty
InläggRubrik: Sv: Top 10 Molossian Dog Breeds   Top 10 Molossian Dog Breeds Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Top 10 Molossian Dog Breeds
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skrivlusten :: Hundar-
Hoppa till: