Skrivlusten
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Diskussionsforum om stort som smått
 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Att avsluta sin kära hunds liv.

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
sunflower

sunflower


Antal inlägg : 70
Poäng : 92
Registreringsdatum : 19-04-01

Att avsluta sin kära hunds liv. Empty
InläggRubrik: Att avsluta sin kära hunds liv.   Att avsluta sin kära hunds liv. Emptytis 27 aug 2019, 09:48

Igår var vi men Ella hos veterinären, både för vaccin och seniorkontroll.
Allt var ganska bra, hjärta lungor mm.
Det som är dåligt är hennes bakben.
Måns röken vår veterinär sade att han inte trodde hon skulle klara ett år till.
Men vad vet man?
Jag frågade lite om avlivningssättet då jag efter avlivningen av Lucky gått med frågan varför hon inte fick lugnade innan sista sprutan. Vet att vi pratat om det även här.
Han förklarade så bra och tyckte det var synd att vi gått så länge med oro för detta.
Man ger aldrig hundar med dåligt hjärta lugnade innan pga att de kan få hjärtsvikt och kramper, vilket kan vara hemskt obehagligt att se.
Den veterinär som avlivade Lucky förklarade inte detta för oss. Det var bara
in med sömnmedlet. Men hon är en erkänt god veterinär så jag har undrat varför Lucky inte fick lugnande innan.
Men Lucky hade hjärtfel.Dessutom var hon 13 år.
Så det var skönt att få lämna denna fråga i alla fall. Ella fick sitt vaccin, blev undersökt, vägde sig, hon hade gått ner 2kg i sommar. Det är nog åldern?
Min kvarvarande fråga är stor, hur ska jag klara den dagen?
utan att såra någon så är hon det käraste jag haft. Ett väsen med andlig utstrålning.
Hon är så omtyckt av alla vi möter, de stannar gärna och klappar, barn och gamla gillar att stanna och känna på henne.
Tänk att jag fick denna lilla varelse i mitt liv. Nu är hon 13,5 år, men kämpar på.
Man ska aldrig säga aldrig! Vad vet man? Kanske får vi uppleva många fina dagar tillsammans! Mvh/Sunflower. flower sunny
Till överst på sidan Gå ner
gunnar_48




Antal inlägg : 33
Poäng : 49
Registreringsdatum : 19-03-29

Att avsluta sin kära hunds liv. Empty
InläggRubrik: Sv: Att avsluta sin kära hunds liv.   Att avsluta sin kära hunds liv. Emptyfre 27 sep 2019, 22:34

Kram Yvonne....
Till överst på sidan Gå ner
Admin
Admin
Admin


Antal inlägg : 2540
Poäng : 6938
Registreringsdatum : 12-12-14

Att avsluta sin kära hunds liv. Empty
InläggRubrik: Sv: Att avsluta sin kära hunds liv.   Att avsluta sin kära hunds liv. Emptytis 05 nov 2019, 22:19

Min Teddie avlivades på samma sätt - utan att få den lugnande sprutan först. Och han hade inte hjärtfel. Jag vill inte gå in på detaljer, det smärtar fortfarande för mycket. Men det var ett trauma jag burit med mig sen dess. Det var fruktansvärt. Men bra att du fick en förklaring.

Mina hundar gick också ner i vikt på ålderns höst. Tror det är ganska vanligt att de gör det. 

Den frågan ställer nog alla hundägare sig som verkligen älskar sitt djur. Hur ska jag klara det här? Jag har ställt mig frågan massvis av gånger. Att låta sin hund gå över Regnbågsbron är det jobbigaste man kan göra. De tar en del av ens hjärta med sig när de går över. Tomheten, sorgen och saknaden efter dem blir överväldigande efteråt. Det är många år sen som jag tog bort min sista vovve men saknaden känns fortfarande även om den självklart klingat av genom åren. Jag brukar tänka som så att den finaste gåvan man ge sin hund för all villkorslös kärlek de ger oss i livet, det är att låta dem slippa lida när tiden är inne för vår skull. 

Du kommer att klara det fina du. Man klarar det även om att man tvivlar på sig själv.
Men nu håller vi tummarna för att Ella får ytterligare en tid i livet. Kramar    puh2
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skrivlusten.net
Andreas

Andreas


Antal inlägg : 2623
Poäng : 5884
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 55
Ort : Skåne Län

Att avsluta sin kära hunds liv. Empty
InläggRubrik: Sv: Att avsluta sin kära hunds liv.   Att avsluta sin kära hunds liv. Emptyons 06 nov 2019, 17:31

Hundägandets baksida torde vara att en dag tvingas ta ett evigt farväl av sina älskade husdjur. Men jag är övertygad om att du fixar det. Man är starkare än man tror. Skynda dig inte genom sorgen bara. Låt det ta sin tid. Ta stöd av anhöriga och tillåta dig sörja och minnas. En dag kommer dagen då du fortfarande kan känna av en snudd av saknad men de glada, fina minnena med Ella tar över. Jag har den tror att en dag när vår jordevandring är över, får vi återigen möta våra älskade pälsklingar där på andra sidan Regnbågsbron 

teddy
Till överst på sidan Gå ner
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
sunflower

sunflower


Antal inlägg : 70
Poäng : 92
Registreringsdatum : 19-04-01

Att avsluta sin kära hunds liv. Empty
InläggRubrik: Sv: Att avsluta sin kära hunds liv.   Att avsluta sin kära hunds liv. Emptytor 07 nov 2019, 07:05

Tack kära vänner!
Egentligen skulle stor tacksamhet följa med Ella, att få sluta sitt liv med hundar med en sådan hund som Ella är en enorm gåva. Jag ser henne som ett tack från himlen efter Lucky, denna tokiga clown som krävde sin man/kvinna.
Åldern på mig, att sjukdomen tog så mycket, då Ella var mitt allt av tröst, stöd och gemenskap. Hon tar mig ut varje dag oavsett väder.  Hon sköter tider både mina och sina. Så många djur som jag åkt sista resan med, men detta blir tufft.Sista egna hunden känns tufft!
Men hon lever än, trots denna oro av hennes hälsa, så är hon klen en tid så repar hon sig. Hennes sista syster ur kullen dog förra veckan, så Ella är sist kvar i kullen nu. 13,5 år gammal.
Varje dag är en gåva.
Kan man så ska jag försöka vara promenadvärd, men det beror på ögonen, hur mycket jag ser.
Men Ella sjuksköterska gör lite än av sin plikt, även om hon somnar och glömmer av allt ibland. Men aldrig sina tider för mat! Underbara hundarde är livets salt!
Kram till er alla från Sunflower Ellas matte! Viktigt att påpeka, hihi... tnks
Till överst på sidan Gå ner
Admin
Admin
Admin


Antal inlägg : 2540
Poäng : 6938
Registreringsdatum : 12-12-14

Att avsluta sin kära hunds liv. Empty
InläggRubrik: Sv: Att avsluta sin kära hunds liv.   Att avsluta sin kära hunds liv. Emptyfre 08 nov 2019, 00:16

Finaste Ella. Visst är hundar underbara, livets salt. En gåva från ovan dessa så kloka, kärleksfulla och osjälviska varelser. Att vara promenadvärd är ett bra alternativ till egen hund om synen tillåter. Håller tummarna för dig att du kanske kan bli det! 

Kram tillbaka  
puh2
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skrivlusten.net
Sponsored content





Att avsluta sin kära hunds liv. Empty
InläggRubrik: Sv: Att avsluta sin kära hunds liv.   Att avsluta sin kära hunds liv. Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Att avsluta sin kära hunds liv.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skrivlusten :: Hundar-
Hoppa till: